Jak zvýšit výběr spotřební daně z benzínu, když ne snížením sazby?

25.11. 2010Ing. Petr Mach, PhD120x

Letos se čeká největší propad ve výběru daně z benzínu a nafty za poslední léta. Ještě není znám výsledek za říjen-prosinec letošního roku, ale celkový výběr patrně nepřesáhne 78 miliard, zatímco ještě v roce 2007 výběr této daně činil skoro 85 miliard (Jak vyplývá z údajů Ministerstva financí).

vyber-dane-z-benzinu.png

Část propadu lze jistě přičíst hospodářské krizi, kdy se vozilo méně zboží a lidé šetřili, další část jde na vrub rozmáhajících se daňových úniků a podvodů a část na vrub daňové konkurenci – lidé tankují raději v Polsku, Rakousku a na Slovensku, kde jsou daně nižší.

Od ledna 2010 vláda zvýšila spotřební daň o korunu – u benzínu z 11,84 na 12,84 Kč na litr a u nafty z 9,95 na 10,95 Kč za litr, v bláhové představě, že vyšší daň naplní státní kasu. Jenže právě zvýšení daně nejspíš stojí za propadem příjmů. Na Slovensku naopak daně z nafty snížili a vydělali na tom.

Zatímco u nás je benzín (v přepočtu na euro) zatížen sazbou 0,505 euro za litr, na Slovensku je to 0,514 eur, v Rakousku je to 0,442 eur a v Polsku 0,391 eur. Na Slovensku mají navíc nižší DPH. Podobné je to s motorovou naftou. U nás je sazba v přepočtu na eura 0,43 eur na litr, na Slovensku 0,368 eura, v Rakousku 0,375 eur a v Polsku 0,302 eura. (Jak vyplývá ze statistik EU)

dan-z-nafty.png

Poslanci Věcí veřejných navrhují snížit daň z nafty o 2,50 Kč s tím, že nižší sazba zvýší spotřebu a vyšší spotřeba zvýší daňový výnos. Ministr financí Kalousek říká: „Rizika, že by se tato optimistická prognóza nenaplnila, jsou neskonale vyšší než očekávaný přínos.“ Podle Kalouska naopak hrozí, že by rozpočet vlivem snížení daně přišel o 15 miliard.

Osobně si myslím, že ze strany poslanců Věcí veřejných jde jen o pokus na sebe upozornit. Tyto věci si mají vyříkat v rámci koalice a ne se pokoušet přehlasovat koaliční partnery ve sněmovně za pomoci opozice. Pokud jde o opatrnost ministra Kalouska, vskutku nelze dopředu říct, jak se snížení sazby projeví na zvýšení spotřeby.

Mám proto jiný návrh: Pokud nechceme jít do rizika, že by možná při nižší dani nebyla spotřeba o tolik vyšší, zrušme povinné přimíchávání drahých biopaliv do benzínu a do nafty. Povinné přimíchávání biopaliv zdražuje benzín a naftu více než o korunu (jak jsem psal dříve).

Když povinné přimíchávání zrušíme, cena benzínu a nafty klesne. Ať již spotřeba stoupne o jakkoliv málo, stát vybere na spotřební dani zaručeně více. To bychom ale nesměli mít ministra financí, který ve prospěch přimíchávací lobby den před volbami hlasoval…

Petr Mach je ekonom a předseda Strany svobodných občanů

Tagy:
Lídr kandidátky SPD a Trikolory do Evropského parlamentu. Manžel, otec, učitel, ekonom