25.9. 2006

Nová evropská regulace zničí telefonní trh

„Co se hýbe, je třeba zdanit. Když se to ještě hýbe, je třeba to regulovat. Když se to přestane hýbat, začneme to dotovat.“ Tak popisovala Margaret Thatcherová typický socialistický přístup k ekonomice. Na řadě je teď zjevně rozvíjející se telekomunikační trh. Telefonování bylo v Evropě po léta svíráno státními monopoly a cenovou regulací. Uvolnění trhu a privatizace přinesly rozvoj alternativ...

19.9. 2006

Čistá pozice České republiky vůči EU za rok 2005

Čistá pozice České republiky vůči EU za rok 2005

1.8. 2006

Konsolidační agentura neměla vůbec vzniknout

Česká konsolidační agentura je státní instituce, do které stát odkládal finanční majetek, který nakoupil za vyšší než tržní cenu, aby tak pomohl vybraným firmám. Na tyto nákupy si agentura musela půjčit a za její závazky ručí stát. Získaný majetek (většinou jde o cenné papíry nebo pohledávky za dlužníky) agentura prodává, aby tak pokud možno co nejvíce snížila negativní dopad na daňové poplatníky....

12.6. 2006

Spor o investiční pobídky

Jsou investiční pobídky firmám opodstatněné? Literární noviny | 12.6.2006 | rubrika: Spor | strana: 15 Do České republiky míří další z velkých zahraničních investorů, IPS Alpha, japonský výrobce LCD obrazovek. Hledá zde vhodnou lokalitu, levnou, a přitom vzdělanou pracovní sílu, ale především výhodné podnikatelské prostředí. To se jí vláda rozhodla vytvořit jaksi uměle, pomocí daňových úlev a garance...

24.5. 2006

Jedenácté přikázání

Politici jsou lidé, kteří vedle zájmů svých voličů prosazují také zájmy své vlastní. V tom se neliší od nás ostatních lidí. Velmi se ale liší povahou nástrojů, které mají k dispozici. Politika má k prosazování zájmů mocný nástroj: ZÁKON. Zákonem lze zařídit téměř vše. Legalizovaná krádež Vzít peníze osobě A ve prospěch osoby B by mimo politickou sféru bylo...

15.5. 2006

Nový zákoník práce je horší než stávající

Již léta se hovoří o tom, že nynější zákoník práce z roku 1966, který upravuje smluvní vztah mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem, by měl být nahrazen moderní, nekomunistickou, normou. Bohužel, nový zákoník je v mnoha ohledech horší, než platná norma. Je složitější, delší a restriktivnější. Zákoník práce je normou, která je implicitně obsažena v každé pracovní smlouvě. Tzn. že při podpisu obě...

27.4. 2006

Poznámka k výpočtu rovné daně dle ODS

ODS nabízí model rovné daně, který má překvapivě relativně složitý výpočet. Místo jednoduchého zdaňování příjmu nad nezdanitelným minimem výpočet ODS obsahuje zdanění příjmu sníženého o 15 procent a zvýšeného o položky tzv. státem zaručeného příjmu. Obracejí se na mě studenti i novináři s žádostmi o vysvětlení: Proč ODS nabízí složitý výpočet v podobě Čistý příjem = (Příjem + Státem zaručený příjem – 15%...

7.4. 2006

Antidiskriminační zákon z nás dělá zločince

  Poslanecká sněmovna v těchto dnech hlasuje o vetu Senátu s cílem definitivně schválit „antidiskriminační zákon“. Antidiskriminační zákon ve skutečnosti udělá hříšníky z mnoha normálních lidí. Znamená průlom do našeho právního řádu. Tento zákon a) zakazuje diskriminaci v mnoha soukromoprávních vztazích, což je více než sporné, b) zavádí tzv. pozitivní diskriminaci, což není nic jiného než zavádění diskriminace tam, kde dnes...

29.3. 2006

Proč reformovat systém daní a dávek

Systém zdanění mezd a systém sociálních dávek v České republice je neefektivní. Jednak obsahuje zbytečné přerozdělování, když lidem přemíru peněz bere, aby jim pak „štědře“ dával. Jednak v sobě obsahuje výrazné demotivační prvky, které odrazují od práce. Tyto neefektivnosti může odstranit zavedení rovné daně v kombinaci se zápornou daní pro poplatníky pod nezdanitelným minimem. Zbytečné přerozdělování Dnes je ze mzdy...

8.3. 2006

Evropské dotace jsou škodlivé

Evropské dotace by pro Českou republiku teoreticky mohly být užitečným zdrojem, kdyby byly manou z nebe. Ani to by nebylo podmínkou dostačující. I kdyby byly evropské dotace čistým příjmem – hodnotou za nic –, velmi by záleželo na tom, komu by byly přiděleny a na co by byly použity.