Platná legislativa Evropské unie určuje, že členské státy mají do roku 2020 zajistit, aby aspoň 10 % paliv v dopravě tvořily tzv. alternativní zdroje.
Znamená to tedy podle Komise, že členský stát může – pokud si to tak zvolí – ještě v roce 2019 nepodnikat žádná opatření k navýšení alternativních zdrojů v palivech a všechna opatření zavést naráz až v roce 2020?
Odpověď komisaře Ariase Cañeteho jménem Komise (23. července 2015)
Směrnice o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů stanoví závazný cíl v oblasti využívání energie z obnovitelných zdrojů v dopravě pouze pro rok 2020.
Dosažení cíle pro rok 2020 však vyžaduje, aby členské státy přijímaly opatření včas a postupně zvyšovaly své úsilí, tak aby odvětví dopravy mohlo reagovat na měnící se politiku.
S podílem energie z obnovitelných zdrojů ve výši 5,4 % v roce 2013 a předpokládaným podílem 5,7 % v roce 2014 je EU tedy již nyní na cestě k dosažení cíle 10% podílu energie z obnovitelných zdrojů v dopravě v roce 2020. Pokud však jde o dosažený pokrok, je situace stát od státu značně odlišná: přibližně polovina členských států se v současnosti nachází na půli cesty k dosažení cíle 10% podílu energie z obnovitelných zdrojů v dopravě. Švédsko je jediným členským státem, který s podílem 16,7 % v roce 2013 již dosáhl svého cíle, pokud jde o podíl energie z obnovitelných zdrojů v dopravě, zatímco řada jiných členských států by mohla dosáhnout stanoveného cíle v příštích letech.[1]
Pobídkou k vyššímu využívání energie z obnovitelných zdrojů v dopravě a příspěvkem k tomu, že v roce 2020 bude dosaženo nejméně 10% podílu energie z obnovitelných zdrojů v dopravě, bude také provádění směrnice „o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva“,[2] která byla přijata v říjnu 2014.
[1] Zpráva o pokroku v oblasti energie z obnovitelných zdrojů COM(2015) 293 a SWD(2015) 117.
[2] Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/94/EU ze dne 22. října 2014 o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva.