25.1. 2005

ODS chce omezit přerozdělování důchodů

Politické strany poslaly své zástupce do mezistranické komise pro důchodovou reformu. Jejím úkolem je nechat spočítat ekonomické dopady variant předložených jednotlivými stranami. Komise najala několik odborníků, kteří počítají jednotlivé varianty. Mám tu čest jako člen komise za ODS dohlížet na to, aby najatí odborníci správně počítali zadané varianty – v případě ODS tzv. rovný důchod. Do května by výpočty...

21.1. 2005

Finanční rámec EU: hra s nulovým součtem

EU plánuje příjmy a výdaje standardně v pětiletkách (1) nazývaných finanční perspektiva (finanční rámec). Perspektiva předurčuje, kdo bude čistým plátcem v EU a kdo čistým příjemcem. Ani perspektiva, ani konkrétní roční rozpočet neurčují přesně, kdo bude kolik z EU dostávat, ale nastavením pravidel pro přidělování peněz to do značné míry předurčují. Současná pravidla jsou dojednána do roku 2006. Nyní probíhají jednání pro finanční rámec 2007-2013. Debatu o chystané finanční perspektivě lze považovat vedle debaty o návrhu Evropské ústavy za klíčový moment pro budoucnost Evropské unie, za test schopnosti členských zemí hájit národní zájmy.

22.12. 2004

Mitbestimmung – export německého korporativismu

Německo uplatňuje v Evropě ojedinělý korporativistický model řízení akciových společností, zvaný Mitbestimmung (spolurozhodování), který znamená, že v představenstvu, které řídí firmu, zasedají s hlasovacím právem kromě zástupců akcionářů i zástupci odborů. Toto silné omezení vlastnických práv ve Spolkové republice Německo je nyní označováno ekonomy za neefektivní anachronismus. Odbory v představenstvech firem brání tlakům na růst produktivity práce a blokují propouštění nevýkonných zaměstnanců. To...

22.12. 2004

Evropská ústava je pro nás nevýhodná

Smlouvy se uzavírají tehdy, pokud jsou výhodné pro všechny zúčastněné strany. To se o navržené Evropské ústavní smlouvě říci nedá. Obezřetnější při schvalování Evropské ústavy bychom měli být o to více, že se nejedná o běžnou smlouvu, ale o ústavní smlouvu, která určuje pravidla rozhodování o tisících směrnic, nařízení a rozhodnutí, které budou v EU následně vznikat a které budou závazné pro Českou...

30.11. 2004

Příběh Evropské ústavy

  První dějství: Konvent V první polovině roku 2003, kdy hlavním tématem české politiky bylo referendum o vstupu do Evropské unie, vznikal v tzv. Konventu text „Evropské ústavy“, který měl zásadním způsobem změnit podmínky našeho členství, které jsme právě schvalovali v referendu. Konventu předsedal z rozhodnutí Rady EU bývalý francouzský prezident Valéry Giscard D’Estaing a členy byli zástupci vyslaní vládami členských...

15.10. 2004

Rodinná politika je jenom chiméra

Vláda staví jako jednu ze svých programových priorit tzv. pro-rodinnou politiku. Tato politika má mít podobu daňových odpočtů pro rodiny s dětmi, společného zdanění manželů s dětmi a zvýhodněných úroků z „novomanželských“ půjček. Tyto programy něco stojí a zvýšené výdaje na pro-rodinnou politiku vláda pokryje zejména zvýšením DPH. Tato opatření jsou typickou vysokonákladovou přerozdělovací politikou braní peněz z jedné kapsy a dávání do druhé....

10.9. 2004

MTP419 Evropská měnová integrace

Jarní semestr 2007 pondělí 9:15-10:45 m.č. 328 Konzultační hodiny: Pondělí 11-12 hod (místnost 343 nová budova) Osnova 1. Evropská měnová integrace a měnová desintegrace v historii. Vznik peněz. Měna jako politikum. Proces nacionalizace peněz. Italská centralizace. Skotská konkurence. Měnová integrace vs. konkurence měn. Měnové odluky. Denacionalizace peněz jako teoretická alternativa. 2. Základní východiska měnové teorie: Kvantitativní teorie peněz....

5.8. 2004

Vláda ničí pracovní místa – proto roste státní dluh

Vláda ČSSD se může „pochlubit“ zvýšením celé řady ekonomických ukazatelů. Bohužel. Kromě daňové zátěže roste především státní dluh a nezaměstnanost. Ačkoliv sociálně-demokratická vláda ráda opakuje, že gigantické zadlužování souvisí s ničivou povodní či s náklady očištění bankovního sektoru, jednoznačně to není pravda. Kupř. povodeň stejného rozsahu jako v r. 2002 zde byla i v roce 1997. Odkup pohledávek bank před...

24.6. 2004

The European Constitution is not a remedy for European economic troubles

Ladies and Gentlemen, It is a great honour for me to speak at this conference. I must admit that I am not used to speaking in Brussels; actually, believe it or not, I have never been to Brussels before. As I lack the experience from the Brussels seminars, I am going to put as clearly as I can what I really think of...

9.6. 2004

Euroskleróza je nakažlivá choroba

Ekonomové i politici se obvykle shodnou, že evropská ekonomika je nemocná. Lisabonská agenda, plán, který si klade za cíl vyléčit evropskou ekonomiku a učinit z ní nejkonkurenceschopnější a nejdynamičtější oblast do roku 2010, identifikovala příznaky nemocné ekonomiky – pomalý hospodářský růst a vysokou nezaměstnanost. Nicméně Lisabonská agenda nerozpoznala pravé příčiny ztráty ekonomické dynamiky, a v důsledku toho předepsala špatnou léčbu. Existuje navíc přímá...